maanantai 1. lokakuuta 2012

Tuleva viherrakentaja

Kuten olen kertonut, olen aloittanut tänä syksynä opiskelemaan uudestaan. Opiskelen viherrakentamista ympäristön suunnittelun ja rakentamisen koulutusohjelmassa Omnian ammattiopistossa. Opinnot kestävät kaksi vuotta, jonka jälkeen valmistun viherartesaaniksi. Tämän linkin takana on mainos koulutusohjelmaani. Hieman avattuna viherrakentaja suunnittelee ja rakentaa viheralueisiin ja pihoihin kuuluvia elementtejä, kuten nurmikoita, kivetyksiä, vesiaiheita ja terasseja.

Aiempi koulutukseni, rahoituksen tradenomi, ei enää tuntunut omalta ja halusin tehdä jotain konkreettisempaa. Ja käytännönläheisempi tämä ala onkin!

Olen todella nauttinut opiskelusta, koulu on inspiroiva ja olen siitä oikeasti innoissani. Aika kuluu kuin siivillä. Nyt ensimmäisessä jaksossa tutustaan perusteisiin eli opetellaan kasvit, käyttämään kaikkia koneita, tehdään kivitöitä ja ylläpitojuttuja. Ollaan esimerkiksi rakennettu muureja, kylvetty nurmikkoa, tehty kivetyksiä, tutustuttu alan yrityksiin ja käyty messuilla. Ensi jaksossa päästään sitten jo suunnittelemaan ja piirtämään. Odotan sitä todella paljon pelon ja innon sekaisilla tunteilla :)

Opiskelu on tietysti aivan erilaista kuin mihin olen tottunut ammattikorkeakoulussa, mutta toisaalta nautin siitä että ollaan päästy heti tekemään ja jokainen päivä on täysin erilainen. Ja ulkona oleminen on aivan parasta! Mulla on kunto noussut kohisten, näkökin tuntuu paranevan kun en tietokonetta enää tuijottele ja olen huomattavasti pirteämpi kuin ennen. Koen siis tehneeni oikean ratkaisun kun otin riskin ja vaihdoin alaa. Suosittelen kaikille siitä haaveileville!


Jatkossa laitan kaikkiin koulujuttuihin tunnisteen koulu.

2 kommenttia:

Marita kirjoitti...

Tälläisiä kokemuksia on aina hienoa kuulla. Rohkaisee muita samaan ratkaisuun.
Ihanaa syksyä uutta oppiessa.

Anna kirjoitti...

Mukava kuulla että kirjoitukseni voisi toimia rohkaisuna :) Mukavaa syksyä myös sinulle.